Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 23. juni 2017

Dette, (svinn-redusering), jobbet jeg mye med, som butikksjef, i Rimi, (spesielt år 2000, som butikksjef, på Rimi 3164 Lambertseter). Og her kan man se, at Ikea måler svinnet, for å dermed kunne redusere det. Og det var også 'mantra-et', i Rimi, at alt som ble kastet, skulle skrives opp, på svinn-lister

jobber med svinn

http://www.godt.no/#!/artikkel/24077736/IKEA+planlegger+%C3%A5+halvere+matavfallet+innen+2020&xtor=CS1-2-24077736%5BIKEA+planlegger+%C3%A5+halvere+matavfallet+innen+2020%5D

PS.

Men 'i våre dager', så prises varene, til halv pris, (istedet for at de blir kastet), i butikker, som Kiwi og Rema.

Og da får man ikke, like god oversikt, over svinnet.

(Hvis jeg skulle tippe, ihvertfall).

Og da kan man lett havne, i en slags 'ond sirkel', ved at man kaster, (og priser ned), mer og mer varer, hver måned.

Så dette å prise ned varer, med dårlig dato, til halv pris.

Det er ulønnsomt, for butikkene, (vil jeg nesten si).

Det er bedre da, å heller kaste maten, som går ut, på dato, (vil jeg si).

For da kan man, 'i samme slengen', registrere svinnet.

Og så bruke dataene, fra denne svinn-registreringen, for å planlegge, hvordan man skal få mindre svinn, neste måned.

(For å si det sånn).

Mens hvis man ikke registrerer svinnet, og bare priser ned dato-varer, til halv pris.

Da vil man ofte, få mer og mer svinn, hver måned.

(Må man vel si).

Og dårligere økonomiske resultater ofte, (for butikken), vil jeg si.

Og hvis det er sånn, at Kiwi, (for å ta en eksempel-kjede), både registrerer svinnet og priser ned dato-varene til halv pris.

Da lurer jeg på, om maten, har godt, av dette.

For denne registreringen, gjorde vi i Rimi ihvertfall, i rom-temperatur, (inne på lageret).

Og å ha dato-kjølevarer, i rom-temperatur, (i X antall timer), mens man registrerer, disse varene.

Og mens man priser ned, disse varene.

(Og innimellom avløser pause i kassa, og tar retur og tipping.

Osv., osv.).

Da blir disse dato-kjølevarene, litt skumle, å spise etterhvert, (vil jeg nesten si).

(Noe sånt).

Og det er også sånn, at Kiwi, legger dato-kjølevarene, (som de selger til halv pris), i en slags 'grise-binge'.

Hvor de blander kjøtt og frukt og alt mulig rart.

Men da jeg jobbet, i butikk, så fikk vi ikke lov til, å blande frukt og kjøtt.

For det er noe som heter: 'Kryssforurensing'.

Og derfor, så måtte vi bruke, en annen kniv og en annen fjøl, når vi delte vannmelon.

Enn hvis vi skulle ha skåret opp kjøtt, (for eksempel).

(Noe som sjelden, var en arbeidsoppgave, (å skjære opp kjøtt), i Rimi.

Men likevel).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 2.

Her er mer om dette:

kryssforurensing wiki

https://no.wikipedia.org/wiki/Kryssforurensing

PS 3.

Nå var det forresten ikke sånn, at vi i Rimi, kasta maten.

Nei, vi jobbet mye med svinn-varene.

Så i tillegg, til å registrere svinnet.

Så drev vi også, med kilde-sortering, (må man vel kalle det).

Vi tok av emballasjen, på alle dato-varene.

Og så la vi plast for seg, (i sin egen søppelsekk), osv.

Og selve maten, (med ben og alt), ble kastet, i en svær balje.

(For dette skulle bli grisefor.

Etter et oppkok, som ble foretatt, etter at avfallet, var hentet, fra vår butikk).

Dette var, på den tida, som jeg jobba, som leder, på Rimi Langhus.

(Noe jeg jobba som, (som butikksjef), fra våren 2001 til sommeren 2002.

Og så som låseansvarlig, (ved siden av studier), fra våren 2003 til høsten 2004).

Og denne dunken, (som var på mange hundre liter).

Den ble tømt/henta, en gang i uka, (eller noe i den duren).

Så alt det organiske liksom, fra dato-varene, lå i en balje/dunk, (i rom-temperatur, på lageret), og ble til, en slags illeluktende 'bakterie-suppe', (vil jeg kalle det).

Og dette var et miljø, som vi Rimi-folka/lederne, måtte jobbe i, hver dag, (mens vi registrerte svinn, osv.).

Nå er ikke jeg ekspert, på mikro-organismer, osv.

Men vi Rimi Langhus-lederne, pusta uansett inn lukta, av denne 'bakterie-grøten', (hver dag), mens vi jobba, med svinn-registrering, osv.

Så om det var sunt, eller ikke.

Det var det vel antagelig ikke.

(Hvis jeg skulle tippe).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter