Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

tirsdag 16. mai 2017

Svelvik-ordfører Muri, vil visst, at den nye storkommunen, bestående av Drammen, Svelvik og Nedre Eiker, skal hete Strømm, (som i min farfars slektsbedrift Strømm Trevare), og ikke for eksempel Glitre

drømmer om strømm kommune

https://www.svelviksposten.no/nyheter/drammen/svelvik/inn-i-drammens-rampelys/s/5-57-632460?access=granted

PS.

Strømm kommune, var jo, stort sett, der hvor Svelvik kommune ligger nå.

(Med unntak av en klynge skipperhus, 'i midten' av kommunen, som var småbyen/ladestedet Svelvik.

Noe sånt).

Det vil si, fra ved Tangen, (i/ved Drammen), i nord.

Til Sande i sør.

Og i Drammen så har de jo stedet Strømsgodset.

Men navnet Strømsgodset har visst ingen forbindelse, til stedet Strømm, (har jeg lest, et sted).

Og man har jo også navnet Strømsø, i Drammen.

Men historien til stedet Strømm, er kanskje ikke så kjent.

Så om Strømsø, (som ikke lenger er en øy), betyr stedet Strømm sin øy.

Det er jeg ikke sikker på.

Men Strømm er et navn, som er blitt gitt, fra Hurum-sida, (hvis jeg ikke tar helt feil).

For på Hurum, så har de en 'strøm-side', (Drammensfjorden), og en 'stillevann-side', (eller hva man skal kalle det), nemlig Oslofjorden.

Så Strømm er nok ikke egentlig, det opprinnelige navnet, på Strømm, (for å si det sånn).

Men det ble kanskje sånn, at Strømm ble kalt Strømmen/Strømm, på grunn av noe, med kirken.

Strømm var nemlig et anneks-sogn, for Hurum prestegjeld, i gamle dager.

(Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Her er mer om dette:

strømm wiki

https://no.wikipedia.org/wiki/Strømm

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter