Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

torsdag 1. oktober 2015

En sunn sjel i et sunt legeme

Tidligere i dag, så har jeg postet flere artikler, som min morfar skrev, rett etter krigen, i Arbeiderbladet.

Min morfar ville at all norsk ungdom, skulle fristes, til å drive mye med idrett.

For mentalhygienens skyld, (var det vel).

Og man kan kanskje si, at min morfar, (mer eller mindre), liksom har støpt den norske folkesjelen.

Med sine skriverier, (og han var også med i et radio-program, om dette temaet), rett etter krigen, (når folk kanskje var ekstra lydhøre, for slike skriverier, for alt hva jeg vet).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS.

Min morfar skrev også det, at selv om det skulle være en sunn sjel i sunt legeme.

Så var det ikke noe automatikk i det, at den som hadde den raskeste tiden, også var mest intelligent.

(Noe sånt).

Det handlet om å føle velvære, (skrev min morfar).

Så min morfar prøvde kanskje å moderere seg litt, da.

Selv om man vel kanskje kan si, at det ble litt mye, med tre avis-artikler, (og et radio-program), om dette temaet, (ungdommen og styresmaktene), rett etter krigen.

Noen tenkte kanskje det, at min morfar var nazist, siden at han var så opptatt av trening osv., (som nazistene også var).

Men min morfar var jo i Arbeiderpartiet.

Han hadde også vært formann i et idrettslag, i Romerike, i et par år, (i ung alder), før krigen.

(Dette var vel Leirsund IL, hvis jeg ikke tar helt feil).

Og min morfar var født på 10-tallet, (mener jeg å huske), så han var bare cirka 30 år, da krigen var slutt.

Men det var jo et sammentreff, at min morfars onkel, (Bernhof Ribsskog), kom med normalplanen for grunnskolen, på omtrent den samme tiden, som min morfar skrev disse skriveriene, (om idrett), i dagspressen.

Men det er vanskelig å si, for meg, om dette var noe som var koordinert.

Men jeg minner om, at jeg en gang, (dette var på begynnelsen/midten av 80-tallet, under den kalde krigen), fant noen russiske kameraer, på loftet, til bestefar Johannes og bestemor Ingeborg, (i Nevlunghavn).

Men det kan jo ha vært fra han fyrvokteren, som bodde der før dem og, (som bestemor Ingeborg sa, da jeg ringte henne, fra Leather Lane, i Liverpool, hvor jeg bodde, fra 2006 til 2011).

Men jeg husker også det, (som jeg har skrevet om på blogg og i memoarer), at å være med bestefar Johannes, (og bestemor Ingeborg og min mor Karen), på hyttetur, (en juleferie), på midten/slutten av 70-tallet.

Det var litt slitsom, (som jeg har skrevet om tidligere).

For min morfar ville absolutt ha skikonkurranse, (for min lillesøster Pia og meg), hver dag, (husker jeg).

Og det var greit den første dagen, (syntes jeg).

Det var såvidt greit liksom, å bli sjefet en del over, (av bestefar Johannes), den første dagen.

(Selv om det ikke var så mye ære egentlig, som jeg kunne få ut av, disse konkurransene.

For å vinne over en lillesøster, det forventes det vel, (av omtrent alle), at man skal gjøre, uansett.

Og jeg slo vel også Pia, i min morfars skikonkurranse, (mener jeg å huske).

Men får man ikke noe skryt av den gunn, (vil jeg si), at man som storebror, slår sin lillesøster, i idrett.

Men men).

Men når Johannes begynte, å skulle ha den samme type skikonkurranse, også på den andre 'vanlige' dagen, av denne ferien.

Da gikk jeg og gjemte meg, på utedoen, (må jeg innrømme).

For det var det eneste stedet, som det var mulig, å få noe sjelefred der, (vil jeg si).

(På den hytta, i Telemark, som Johannes fikk låne, i denne juleferien, av en kamerat vel).

For i selve hytta, der kunne jeg ikke gjemme meg, (for Johannes sine mange skikonkurranser), husker jeg.

For i hytta, der dreiv bestemor Ingeborg, (og min mor), og tinte snø, for at vi skulle få drikkevann, (var det vel).

(Og da gikk de mye, inn og ut av hytta, da.

Og de var nesten hysteriske, (ihvertfall min mormor), av en eller annen grunn, (sånn som jeg husker det)).

Og ute, så var det mye snø.

Så man kunne egentlig bare gå, i noen slags smale ganger, som min morfar, (var det vel), hadde gravd ut, fram til utedoen og sånn, da.

(Og det var heller ikke elektrisitet, på denne hytta, hvis jeg husker det riktig.

Det var ihvertfall veldig kaldt der, den dagen/kvelden vi kom fram, husker jeg.

Og jeg husker også det, at mora mi fikk meg til, å ta på meg tre gensere, (sånne hjemmestrikkede gensere vel), utapå hverandre.

Siden at det var så kaldt der, (mens, og like etter, at min morfar dreiv og fyrte opp, i peisen/ovnen), da).

Og jeg mener også å huske, at vi spilte en god del Ludo, på denne hytta.

(Og min morfar dro meg med til en butikk/kafe, hvor de hadde to Donald-blader, i blad-hylla, husker jeg.

De hadde et Donald-blad, som skulle vært sent i retur, til Bladcentralen, (vil jeg si, etter å ha jobba mange år, i Rimi, osv.), i bladhylla).

Så det med en sunn sjel i et sunt legeme.

Det var ikke noe, som min morfar bare skrev om, i avisa.

Dette var noe, som min morfar tok høytidelig, også på 70-tallet, (for å si det sånn), da.

(Og i Porsgrunn, var det vel.

Så kom min mor bort fra bestefar Johannes og bestemor Ingeborg.

(Husker jeg).

Så da kjørte mora mi, til politistasjonen, (husker jeg), og fikk hjelp av dem, til å kjøre rundt, og finne min morfars lyseblå Mazda, (var det vel).

Så den ferien var litt spesiell da, må man vel si).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 2.

Det var også sånn, denne juleferien, (dette må vel ha vært jula 1978, tror jeg), at min mor, gikk tur, med min lillesøster Pia og meg.

Og da fikk hun oss til å synge, en sang, som het: 'Jeg gikk en tur på stien', (husker jeg).

Så det var ikke så mye snø overalt der, antagelig.

Det var vel heller sånn, at inngangen osv., til den hytta, som vi bodde på, lå sånn til, at det lett snødde igjen, da.

(Noe sånt).

Så sånn var nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 3.

Jeg visste heller ikke det, på den tida, at min morfar, hadde vært leder, i en idrettsforening.

Det er noe jeg har funnet ut, ved å søke på nettet, (hos Nasjonalbiblioteket), ifjor og i år.

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

Eller, dette kan vel ikke ha vært jula 1978.

For min lillebror Axel, ble jo født, i november 1978.

Så da ville jo han ha vært med.

(Men jeg kan ikke huske, at Axel var med.

Og heller ikke hans far Arne Thomassen var med, sånn som jeg husker det).

Men jeg mener å huske, at dette var, mens vi bodde, i Jegersborggate, i Larvik.

Og der bodde jeg, fra våren 1978 til høsten 1979.

Så om dette kan ha vært påsken 1978, da.

Noe sånt.

Hm.

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 5.

Eller, det er mulig, at vi bodde i Mellomhagen, (på Østre Halsen), da vi var, på denne ferien.

Og da var vel antagelig dette jula 1977.

(Noe sånt).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter