Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

mandag 27. oktober 2014

Jeg sendte en e-post til kirken i Hadsel

Erik Ribsskog

Konfirmasjons-forviklinger på 60-tallet/Fwd: Avis-artikler om min mor Karen Ribsskog

Erik Ribsskog Mon, Oct 27, 2014 at 7:26 PM

To: Kirken
Cc: Postmottak Sivilombudsmannen , biblioteket@hadsel.kommune.no, she
Hei,

jeg kjøper ikke den.

For i Lofotposten, for 5/7/63, så står hun oppført, som konfirmant,
sammen med bare jenter.

(Og der er datoen 7/7/63, for konfirmasjonen).

Men på bildet, (fra Vesterålen Avis), fra 2011.

Så står hun ved siden av nesten utelukkende gutter.

Så at alle jentene, (i Lofoten), har blitt til gutter, iløpet av et par dager.

Den kjøper jeg ikke dessverre.

(Sender med scans fra disse bladene).

Ingeborg het Ingeborg Elisabeth Ankerita Heegaard.

Hennes København-bror skal visst ha besøkt dem, 'oppi der'.

Han sa at jentene så pene ut, (og virka attraktive), helt til han
hørte hvordan de prata.

(Sa Ingeborg, på 80-tallet).

Hennes brødre var Anker og Louis Heegaard, (selv om de hadde fler
fornavn, begge to).

Anker sin kone Unse Heegaard f. Trock-Jansen, lever fortsatt i
Danmark, (såvidt jeg vet).

Og hennes sønner Steffen og Thomas, er begge direktører.

Ingeborgs morfar, var Anders Gjedde Nyholm, og han var Chef for
Generalkommandoen, i Danmark, (en slags forsvarssjef), fram til 1931,
vel.

Og hans far var hofjægermester L. C. Nyholm.

Og forsvarssjefens mor var Maren Gjedde.

Osv., osv.

Så hun var av kongelig, adelig, og general-bakgrunn, osv., (såvidt jeg
har funnet ut).

Hennes tante, ('moster'), var Magna Adeler f. Nyholm, som var gift med
den siste baron Adeler, (etter Cort Adeler), Holger Adeler.

Jeg sender en kopi til min mors fetter Steffen, så kanskje han kan
bekrefte, at de heter 'Heegaard'.

Min mor døde i 1999, så det er ikke sånn, at jeg kan spørre henne.

Ingeborg døde i 2009.

Og Johannes døde på midten av 80-tallet, (i Spania).

Martin, (min mors lillebror), og Ellen, (min mors lillesøster), tuller med arv.

Så jeg får ikke min del, av min mors arv, etter Ingeborg.

Så det er mye rart.

Prøv igjen, får vel nesten jeg si da.

Jeg hadde 'S' i karakterboka, i Kristendom, på ungdomsskolen, i et par
halvår, vel.

Så jeg må få lov å ha litt yttringsfrihet, selv når det gjelder
religiøse spørsmål, synes jeg, (selv om jeg har meldt meg ut av
statskirken, for noen år siden, for jeg prøver å finne ut, hvem som
står bak tull mot meg, når det gjelder arv, osv.).

Erik Ribsskog

PS.

Artig å få vite, at min mor ble døpt i København.

Det visste jeg ikke.

PS 2.

Altså, poenget mitt er.

Hvis min mor ble konfirmert, sammen med cirka 30 jenter.

Hvorfor står hu da, sammen med cirka 30 gutter, på konfirmasjons-bildet.

Hadde dem noe sånn konfirmasjons-fest, som varte i en uke, med fyll og
spektakkel, mens de gikk, (på en slags pub til pub-runde), fra
Stokmarknes til Melbu.

For å være med på konfirmasjons-bildet der.

Bare lurte.


2014-10-27 10:13 GMT+01:00 Kirken <kirken@hadsel.kommune.no>:
> Hei!
> Din mor ble konfirmert i Hadsel kirke den 7. juli 1963. Helga etter var det konfirmasjon på Melbu (Det er nok det som har forvirret Vesterålens Avis til å oppgi feil dato).
> Om din mor står følgende opplysninger i kirkeboka:
>
> Karen Margrethe Ribsskog, f. 14.06.1948, døpt (i København) 27.08.1948. Fødested; Oslo, bopel; Stokmarknes
> Foreldre; Rådmann Johannes Ribsskog og hustru Ingeborg Elisabeth f. Heegaard (eller Helgaard?)
>
>
> --
> Med vennlig hilsen
> Gunnar Tveit Sandvin
> kirkeverge
> Direkte telefon: +47 76 16 40 33
> Mobiltelefon: +47 913 66 347
>
> Hadsel kirkelige fellesråd
> Rådhusgata 5, 8450 Stokmarknes
> kirken@hadsel.kommune.no
> Telefon: +47 76 16 40 30http://hadselmenighet.blogspot.no/
>
>
>
>
> -----Opprinnelig melding-----
> Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]
> Sendt: 23. oktober 2014 03:19
> Til: Kirken
> Kopi: Bibliotek Folkebibliotek Hadsel
> Emne: Konfirmasjons-forviklinger på 60-tallet/Fwd: Avis-artikler om min mor Karen Ribsskog
>
> Hei,
>
> jeg var innom Nasjonalbiblioteket, i Oslo, i går, og fant noen avis-artikler, (på 'Bokhylla'), om min mor, Karen Ribsskog.
>
> Det stod i en artikkel, (i Lofotposten), fra 1963, at min mor, skulle konfirmeres, på datoen 7/7/63.
>
> Men i en nyere artikkel, (fra 2011), i Vesterålens Avis, (er vel navnet), så stod det bildet av mora mi, og 'alle' jentene var bytta ut, med gutter, og datoen endret, til 14/7/63.
>
> Jeg lurte på, om det var sånn, at min mor, liksom 'strøyk', på konfirmasjonen sin.
>
> (Den med alle jentene).
>
> Også måtte hu liksom 'gå opp', på nytt, helgen etter, (sammen med alle gutta).
>
> Var det dette, som hendte, lurte jeg.
>
> Eller var noe annet rart, av forviklinger, som hadde skylden?
>
> Hadde vært kjekt, å fått en 'forklarings', på dette.
>
> På forhånd takk for eventuelt svar!
>
> Mvh.
>
> Erik Ribsskog
>
>
> ---------- Forwarded message ----------
> From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
> Date: 2014-10-22 4:34 GMT+02:00
> Subject: Avis-artikler om min mor Karen Ribsskog
> To: biblioteket@hadsel.kommune.no
> Cc: Postmottak Sivilombudsmannen <postmottak@sivilombudsmannen.no>,
> Kulturdepartementet <postmottak@kud.dep.no>, nb@nb.no
>
>
> Hei,
>
> jeg driver med slektsforskning osv., og har søkt litt, på den såkalte 'Bokhylla', til Nasjonalbiblioteket.
>
> Og jeg har der funnet ut, at det finnes tre avis-artikler, om min mor, Karen Ribsskog, (som døde i 1999), oppe i Nordland.
>
> Det er en artikkel, fra Lofotposten, fra 60-tallet, og to artikler, fra Vesteraalens avis, fra 2011.
>
> (Se vedlegg).
>
> Jeg har ikke så mye penger, til å reise, helt opp til Nord-Norge, for å finne disse artiklene, på micro-film, (som det vel heter).
>
> (Jeg tror ikke at de har disse artiklene, på micro-film, på Nasjonalbiblioteket, her på Østlandet.
>
> Og dessuten, så er de litt kjipe der, en afrikansk Securitas-vakt, er litt ekkel, synes jeg, og mobber meg, og sier at jeg må henge fra meg jakka, før jeg får gå opp trappa der.
>
> Og den kan jo bli stjålet, for alt hva jeg vet.
>
> Og når jeg klager, så begynner de å gnåle, om noen poletter, som det ikke står skilt om, ved garderobeskapene.
>
> Så der er det fullt kaos, vil jeg si.
>
> Så jeg tenkte det, at jeg kunne prøve, å sende, til dere).
>
> Hadde vært veldig bra hvis dere kunne scannet disse artiklene.
>
> For jeg er litt nysgjerrig, på hva som har blitt skrevet, om min mor, oppi Nord-Norge der, (eller er det Hålogaland, som det heter, hvis det er snakk om både Lofoten og Vesterålen), da.
>
> På forhånd takk for eventuell hjelp!
>
> Mvh.
>
> Erik Ribsskog

2 attachments

IMG_20141025_0005.jpg
973K

IMG_20141025_0007.jpg
1018K

PS.

Her er vedleggene:

IMG_20141025_0005


IMG_20141025_0007

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter